Bangladesh: Statement against the arrest of activists of Gonomuktir Ganer Dol and Lamppost

February 27, 2015

Comrades

On February 21, 2015 at night, state sponsored terrorist force arrested the Drama editor Nahid Sultana Lisa, music editor Farhana Haq Shaama, and member Mahbub hassan of the Gonomuktir Ganer dol and the editor and member of the little magazine Lamppost respectively, without any allegation and warrant while they were returning to their residence after attending a death anniversary program at the Teachers Student Center (TSC) of Dhaka University of the eminent journalist and the founder President of Gonomuktir Ganer dol, Foyej Ahmed on February 20, 2015. At the Ramna Police Station, they have been subjected to inhuman and degrading treatment overnight. After a day of detention, Police produces them to the court demanding five days remand. The court refused bail and rimand and sent them to the jail permitting interogation at jail gate.

We condemn the fascist treatment of the state and urge all the teachers-students-intellectuals,cultural and democratic personnel to involve themselves in the struggle for establishing a newdemocratic state for the peasants, the workers and the working class people by the abolishment of this fascist state.

Lal salam

Ashish Corraya
General secretary & Editor
Gonomuktir Ganer Dol

————————

গণমুক্তির গানের দলের নাট্য সম্পাদক লিসা, সঙ্গীত সম্পাদক শামা এবং সদস্য মাহবুবকে গ্রেফতারের প্রতিবাদ

সহযোদ্ধা
গত ২০ ফেব্র“য়ারি প্রখ্যাত সাংবাদিক এবং গণমুক্তির গানের দলের প্রতিষ্ঠাতা সভাপতি ফয়েজ আহমদের মৃত্যুবার্ষিকীর গণসাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান শেষে ফেরার পথে ২১ এর রাতে গণমুক্তির গানের দলের নাট্য সম্পাদক নাহিদ সুলতানা লিসা, সঙ্গীত সম্পাদক ফারহানা হক শামা এবং সদস্য মাহাবুব হাসানকে (৩ জনকে) বিনা অভিযোগে এবং বিনা পরোয়ানায় রাষ্ট্রীয় সন্ত্রাসী বাহিনী রমনা থানা পুলিশ তুলে নিয়ে যায় এবং রাতভর আটক রেখে মানসিকভাবে নির্যাতন করে। দিনভর আটকে রেখে দুপুরে পুলিশ ৫ দিন রিমান্ডের আবেদন করে আদালতে প্রেরণ করে। আদালত রিমান্ড এবং জামিন না মঞ্জুর করে এই তিন বিপ্লবী সাংস্কৃতিক কর্মীকে জিজ্ঞাসাবাদের অনুমতি দিয়ে কারাগারে পাঠায়।

আমরা, রাষ্ট্রের এ ফ্যাসিবাদী চরিত্রের তীব্র নিন্দা ও প্রতিবাদ জানাই এবং একই সাথে ছাত্র-শিক্ষক-বুদ্ধিজীবী ও সাংস্কৃতিক ব্যক্তিবর্গসহ সকল গণতান্ত্রিক শক্তিকে এই ফ্যাসিবাদী রাষ্ট্র ব্যবস্থা উচ্ছেদ করে কৃষক-শ্রমিক-মেহনতি জনতার স্বার্থ রক্ষাকারী একটি নয়াগণতান্ত্রিক রাষ্ট্র প্রতিষ্ঠার সংগ্রামে সামিল হাতে বিপ্লবী আহ্বান জানাই।

বিপ্লবী আহ্বানে

(আশীষ কোড়ায়া)
সাধারণ সম্পাদক, গণমুক্তির গানের দল